Het strand als klaslokaal
Normaal gesproken vindt de Waste Battle plaats in een schoolgebouw. Alleen tijdens de allereerste Waste Battle Schone Stranden Editie op het strand van Noordwijk aan Zee, voor het programma Schone Stranden van Rijkwaterstaat, hebben we het strand als klaslokaal gebruikt.
Een combinatie van een uitdagende omgeving, oplossingen bedenken voor een plek waar je daadwerkelijk aan het werk bent, geen smartphones, heel veel spelen tijdens het proces én aan het eind van drie dagen een hoeveelheid oplossingen voor het probleem:‘Hoe voorkomen we zwerfafval op het strand?’ Daar kun je alleen heel trots op zijn en gelukkig van worden. Zeg nou zelf het ziet er geweldig uit.
Tijdens deze eerste editie kwamen een aantal belangrijke aspecten van mijn werk samen en heb ik daardoor ontzettend genoten. De leerlingen uit groep 8 van de Witte School, de docenten Fleur en Rosalie, die hun leerlingen hebben zien floreren en er zelf ook een hele mooie ervaring aan hebben overgehouden, de jury die elke dag aanwezig was, de locatie Beach Break én het schitterende weer: het kon niet stuk!
Drie dagen op het strand: teams vormen, logo’s maken, onderzoeken, brainstormen, een idee kiezen, meerdere keren pitchen aan de jury, tips en tops ontvangen en verwerken, prototypes maken, enzovoort. Het was een mooie strijd tussen de teams en een spannende finale, waarin het winnende idee werd gekozen dat volgens de jury de beste oplossing voor het probleem was.
De Waste Vreters winnen de eerste editie!
De Waste Vreters hebben deze editie gewonnen met hun idee. Welk idee? Dat verklappen we nog niet, omdat de tweede editie op 29, 30 juni en 1 juli plaatsvindt met de leerlingen van De Noordwijkse School. De komende periode gaan we het winnende team begeleiden om ervoor te zorgen dat het niet alleen bij een mooi idee blijft. De kleuters van de Witte School hebben de Waste Battle-bokaal gemaakt. Hoe leuk is dat?
We hebben ideeën nodig om zwerfafval op het strand te voorkomen
De Waste Battle Schone Stranden Editie, in opdracht van het programma Schone Stranden van Rijkswaterstaat, is een initiatief van gooitz. Het thema van deze editie was het voorkomen van zwerfafval op het strand.
Daar zijn echt creatieve ideeën voor nodig. De Waste Battle is een mooie vorm van onderwijs waarbij je meerdere vakken inzet. De leerlingen denken niet alleen na over een oplossing, maar gaan ook echt aan de slag om het idee te maken. En waar gewerkt wordt moet ook tijd zijn voor ontspanning en daarom komen thema’s zo mooi samen.
Kinderen hebben het recht om in de natuur te zijn, goed onderwijs te krijgen én het recht om te spelen! Deze elementen zitten allemaal in de Waste Battle en daar maakt gooitz zich hard voor. Doe je mee?!
Onlangs verscheen er een belangrijke essaybundel Meer spelen, gezond opgroeien geïnitieerd door Ruimte voor de Jeugd, de download vind je hier.
Artwork door kunstenaar Jerry van der Bol
We kijken uit naar de tweede editie op 29 juni tot en met 1 juli op het strand van Noordwijk aan Zee! Wil jij jureren, of ook een Waste Battle in jouw gemeente? Stuur dan een bericht
- Nieuwe visual doorkunstenaar Jerry van der Bol
- Fleur, Gooitske en Rosalie
- Waar gewerkt wordt, ook tijd om te spelen!
- Onze basis!
- Fotograaf Frank van Beek namens Rijkswaterstaat
- Pitch oefenen!
- Waste Battle Schone Stranden Editie 2026 – 1
- Wijnand verteld over het programma Schone Stranden en moedigt de groep aan
- Heerlijk in de schaduw
- Nieuwe visuals door kunstenaar Jerry van der Bol
JongerenTop IJssel was té gek!
Na een jaar lange voorbereiding, onderzoek doen, onderwijsinstellingen en partners bezoeken doe-, en maakkracht samen te brengen, jong en oud samen te brengen, leerlingen studenten en bestuurders samen te brengen, stonden we op donderdag 26 juni in Doesburg, in Loc17 een unieke stad én plek aan rivier de IJssel!
Check deze video van IJsselMedia en beleef het samen met ons nog even na. Alweer een paar maanden geleden trapten we iets heel tofs af: de allereerste JongerenTop IJssel in LOC 17 in gemeente Doesburg. Mensen uit alle hoeken van Nederland waren erbij om samen het verschil te maken!
Marloes Heebing en Gooitske Zijlstra van Schone IJssel hebben met mega veel plezier deze dag georganiseerd, samen met jongeren, ouderen en iedereen daartussenin. Wat een energie gaf dat!
Speciale dank aan toppers als Jelleke Raats India Workel Mieke Conijn van de IJsselbiënnale en Myrthe Weijers Joaquin Samuels en Dina Saidi.
Ook heel veel dank aan onze Schone IJssel-kernteamgenoten: Joost Barendrecht, Joep Smits, Wim Eikelboom , Nienke Pieters en Wim Van Vilsteren. En natuurlijk aan alle docenten en jongeren van de scholen en opleidingen die afgelopen jaar samen met ons onderzoek deden.
Sluit je aan bij onze missie!
We zijn nog lang niet klaar. We gaan door om jongeren nog meer te betrekken bij de uitdagingen van morgen. De ideeën en energie van deze dag nemen we volop mee in de volgende stappen. Wil jij met jouw klas, school of onderzoeksgroep aanhaken? Laat van je horen! Samen staan we sterker. Samen maken we verschil. Plastic, Pillen en Peuken, de IJssel heeft genoeg geslikt!
Meer samenhang en samenwerking!
Mega bedankt aan iedereen die deze dag tot zo’n succes heeft gemaakt. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: jullie zijn geweldig! Dank aan alle partners, met een speciale dank voor Provincie Overijssel en Provincie Gelderland, Waterschap Vallei en Veluwe die ons financieel hebben ondersteund.
Start van een beweging
Deze dag is meer dan een evenement: het is het begin van een beweging. Een startpunt om samen meer bewustwording, betrokkenheid en actie te creëren en te gaan voor onze missie een Schone, Plasticvrije en op termijn een drinkbare rivier.

Boven: Marloes Heebing, Joachim Samuels, Dina Saidi, Gooitske Zijlstra Onder: Myrthe Weijers, India Workel, Jelleke Raats
Filmpjes en fotos
Onze collega’s van Onze IJssel waren aanwezig en hebben prachtige interviews gedaan op deze dag!
Lees hier verhalen en hier een leuke van Gooitske video waarom we de JongerenTop IJssel wilden organiseren.
Waarom Kadey het belangrijk vond om erbij te zijn En andere jongeren aan het woord
De opening van de JongerenTop IJssel werd door auteur Nikki Dekker verzorgd. Antoinet Loman was als Heemraad /bestuurder aanwezig namens Waterschap Rijn en IJssel.
Inspiratie blog
- algemeen (84)
- blind boxed art (1)
- de genereuze stad zwolle (15)
- eigen concepten (35)
- eten en drinken (5)
- helden (9)
- inspiratie (50)
- kindperspectief (6)
- klantbeleving (19)
- kunst (25)
- mode (4)
- muziek (4)
- organische gebiedsontwikkeling (31)
- placemaking (31)
- quotes (2)
- reizen (11)
- retail (11)
- schone ijssel (6)
- spontane stad (40)
- stad op ooghoogte (8)
- wonen (5)










