Dit voorjaar woon ik al weer zeven jaar met heel veel plezier in de binnenstad van Zwolle. Bij het eerste zonnestraaltje in de lente begint het al te kriebelen, want het park lonkt. Het park waar stadsbewoners zonder tuin lekker luieren, picknicken, barbecuen en elkaar ontmoeten. In mijn geval is dat mijn favoriete park aan de Potgietersingel, onder de Zwollenaren beter bekent als De Sukerbulte.
Afgelopen weekend was het ook weer goed toeven in het park. Mijn partner en ik hebben heerlijk geluncht op ons blauwe IKEA kleedje. Heerlijk kletsen en eten, genieten van de zon en het park met al haar bezoekers. Kortom gezellig en aangenaam. Toch storen wij ons beide aan één aspect: de rommel die er ligt. We zijn helemaal niet de meest voorbeeldige burgers, maar we nemen wel altijd een zakje voor de rommel mee. Dat laatste is ook gebaseerd op de vaak overvolle prullenbakken die in het park staan. En dat komt weer omdat er maar een stuk of drie prullenbakken in het hele park aanwezig zijn, veel te weinig blijkt aan de stapel ernaast.
vuil is fun?
Wat is het toch, dat wij met elkaar zoveel rommel maken in onze leefomgeving? Terwijl het zo gemakkelijk is om je eigen rommel op te ruimen zou je zeggen. Ik doe er ook aan mee, want mijn kauwgom spuug ik regelmatig op straat. Het gaat vooral over ons gedrag, als we vuil zien liggen geeft ons dat het gevoel dat wij het ook mogen laten liggen.
In veel gevallen is opruimen niet leuk, dus is het belangrijk dat je minder leuke dingen leuk maakt om gedrag op een positieve manier te beïnvloeden.
Dat die insteek werkt toont dit filmpje aan:
the fun theory
De site The Fun Theory is gewijd aan de gedachte dat wanneer je iets eenvoudigs met fun benadert het de makkelijkste manier is om gedrag van mensen ten goede te veranderen. Of het nu voor jezelf, voor het milieu of voor iets heel anders is, het enige dat telt is dat het verandering van gedrag ten goede komt. Bij de voorbeelden op de site is gebruik gemaakt van gamification.
Gamification is het gebruik van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext, om de gebruikers te stimuleren hun taken te vervullen. Gamificatie wordt gebruikt in applicaties en processen voor het bevorderen van de betrokkenheid van gebruikers, datakwaliteit, punctualiteit en leren.
De site The Fun Factory is een initiatief van Volkswagen.
op een schoon strand zijn mensen vrolijker
Ook in het kader van rommel in gebieden waar veel mensen komen is Stichting de Noordzee een mooi initiatief gestart aan de Noordzeekust. Hier geldt dat het idee goed is, alleen de uitvoering van de mensen minder. Je haalt het papieren zakje uit een speciaal rekje bij de strandopgang. De strandgangers verzamelen hun rommel in de zakjes, maar laten vervolgens die tassen op het strand staan in plaats van het terug te brengen in de verzamelcontainer. Interessante vraag wat aan dit idee toegevoegd zou kunnen worden om het nog succesvoller te maken en het gedrag op een vrolijke manier te beïnvloeden.
Ik heb actie ondernomen en contact gezocht met Gemeente Zwolle voor de parken in de stad en Stichting de Noordzee. En heb ze verteld over the fun theory, daar wordt je toch vrolijk van!
leuke tips naar aanleiding van mijn blog van lezers
Tip van Jos Keuter: The Speed Camera Lottery – The Fun Theory: http://youtu.be/iynzHWwJXaA
Tip van Ineke van Zanten: Ring Ring
Tip van Smart: The dancing traffic light
<<klik hier voor het parkenboekje en vind de mooie parken van Zwolle>>
Inspiratie blog
- algemeen (80)
- blind boxed art (1)
- de genereuze stad zwolle (15)
- eigen concepten (32)
- eten en drinken (5)
- helden (7)
- inspiratie (47)
- kindperspectief (4)
- klantbeleving (19)
- kunst (25)
- mode (4)
- muziek (4)
- organische gebiedsontwikkeling (31)
- placemaking (28)
- quotes (2)
- reizen (10)
- retail (11)
- schone ijssel (4)
- spontane stad (40)
- stad op ooghoogte (8)
- wonen (5)